lördag 17 augusti 2013

Jag är jätte dålig på namn... Det är alltså inget personligt om jag inte kommer ihåg vad du heter...

Första skolveckan förbi. Det betyder en hel del nya lärare. Och 90% av dem säger under de första fem minuterna att de är så dåliga på namn och att de antagligen bara kommer att peka på oss då de villa tt vi ska svara. Och hur är det efter en vecka? Jo de kan våra namn! Det här har stört mig i så många år nu. Lärare som säger att de är dåliga på namn för att de inte ska göra bort sig då de inte vid något tillfälle kanske kommer ihåg en elevs namn.

De finns de där vissa som säger som det på riktigt är. Att de gör sitt bästa men att det kan vara svårt med 30 nya namn bara så där och så måste man kanske hjälpa dem ibland men det är ju helt okej, inte tar ju någon illa upp. Och så finns det ju de som på riktigt är usla på namn, jag vet att det finns sådana personer för jag känner några sådana. Men de är få och jag kan omöjligt tro att alla som valt läraryrket är sådana.

Så ja det stör mig. För det ger en känsla, åtminstone åt mig, att de säger det för att inte hamna i pinsamma situationer och vissa verkar inte ens försöka lära sig våra namn. Okej vi har dem kanske bara en kurs men ändå. För mig har det ingen skillnad om de kan mitt namn eller inte men det har skillnad om de säger att de är dåliga på namn för att få en förklaring till att de inte minns mitt namn. Jag fattar ju att det är lätt att glömma ett namn bland 30 andra, och det är mänskligt. Det har inget att göra med att man är bra eller dålig på namn. Det har att göra med att det är så många på en gång.

Jag vet inte varför det här stör mig men det stör mig otroligt mycket och jag har tappat sinnet för att tro på folk som säger att de är dåliga på namn. För att så många säger det utan att egentligen vara det. Det kan bero på att jag själv är väldigt bra på namn och kommer ihåg vad alla heter om jag har träffat dem en eller två gånger. Jag säger inte att alla måste komma ihåg människor så bra men om du är normal och inte kan memorera 30 namn på en två minuter är du inte dålig på namn. Du är dålig på namn om du efter ett halvt år tillsammans med en kille inte minns hans namn eller inte minns mitt namn efter att ha varit kompis med mig i ett år, och de här två exemplen är sanna exempel. Så tänk efter innan du säger att du är dålig på namn eller om du bara är en normal människa.

Tack för min avreagering. Tycker ni att jag är alldeles löjlig? Håller ni med mig? Vad är er åsikt? Kommentera!
<3 : Madde

6 kommentarer:

  1. Kanske lite överreagerar men du har en point :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att höra :) ja jag kan överreagera lite men jag har tänkt på det så länge och jag kan ha rätt starka åsikter :)

      Radera
  2. Bra inlägg o mitt i prick!! det är nog inte bara lärare som brukar ursäkta sig med att de har svårigheter att lära sej namn, tycker man hör det hela tiden! Själv har jag oxo lätt för det och är noga med att lära mej vad folk heter, tycker det är snudd på oförskämt/arrogant att iNTE komma ihåg ngns namn, om man träffats förut. Repeterar psykologin som bäst, och kan komma med fakta här: Det ställe i hjärnan som känner igen ett ansikte och minns ord(=namn) heter Fysifom gyrus - ALLA har en sån, även lärare! :) Om man har ngt funktionfel på den delen av hjärnan kan man lida av PROSOPAGNOSI - då har man svårigheter med att minnas ett ansikte. Prinsessan Victoria lär lida av det....
    Sorry för lång kommentar, men de e intressant och jag KAN dehä! :)

    Psykkanörden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sjukt bra och intressant, tack för kommentaren! :) Och ku att du håller med mig, tror själv också att det rätt mycket handlar om en inställningsfråga :)

      Radera
    2. GRATTIS till dej, du är uppmärksam ock kan fokusera, därför lär du dej och uppfattas( kanske oxo är du!) som intelligent! Se nedan:
      "Kan det vara så, om vi ska vara helt ärliga, att vi inte bryr oss tillräckligt mycket om andra människor för att lära oss komma ihåg deras namn? Om vi bryr oss, kommer vi att kunna minnas. Kommer du ihåg hur det var när du blev kär? Var det svårt att komma ihåg hans (eller hans) namn? Jag tror inte det!

      Det första problemet i att komma ihåg namn har inte med vårt minne att göra utan om att först registrera det. Det har med vår iakttagelseförmåga att göra. Modern hjärnforskning visar att uppmärksamhet är informationsportalen in till vår hjärna. På sätt och vis kan man säga att intelligens är vår förmåga att koncentrera oss. Uppmärksamhet är det som kopplar ihop våra tankeprocesser med hjärnans minnesfunktioner. När du lär dig att fokusera din uppmärksamhet kommer du att lättare minnas och samtidigt uppfattas du som mer intelligent." Urban Gavelin

      Radera
    3. Ja det där verkar ju riktigt logiskt! :) Men min åsikt är att om det då handlar om att fokusera ser jag det ännu mera som en plikt för lärarna att lära sig att fokusera :)
      Tack för din kommentar <3 : Madde

      Radera