torsdag 22 mars 2018

Godkänner 2 av 3

Jag har ju som tidigare nämt börjat experimentera lite mera med vegetarisk kost och faktum är att den här veckan som jag har bott hos och skött om Bogi har jag köpt hem endast vegetarisk mat, för att testa mig fram lite. Eller ja jag har köpt salami att ha på brödet, men allt jag ätit till middag här har varit vegetariskt. I skolan äter jag inte vegetariskt, för det faller nog inte i min smak. Men ja ni fattar, jag testar mig fram lite. Sojafärs har jag ju talat om tidigare och tyckt att är helt okej. Den här veckan har jag dessutom testat pulled havre och quorn kuber som substitut för protein. Jag har testat alla dessa med tacokrydda i en tortillaplätt, mest för att jag tänker att det är en mjukstart, för att det mesta blir ju gott med tacokrydda.

Om vi börjar med vad jag tyckte pulled havre. Riktigt bra faktiskt, jag stekte, slängde i en tacokrydda och åt det som en normal tortilla. Och ja, jag märkte en skillnad men inte direkt negativ och ingen stor skillnad till att äta med kött. Det var gott och jag ser inget hinder i att äta det igen och byta ut en del av köttet mot pulled havre.

Inte havre men ett odlat fält i alla fall

Så har vi quornen. Gjorde samma sak där, stekte, slängde i tacokrydda och slängde in i en tortillaplätt. Märkte tydlig skillnad, konsistensen påminde ganska mycket om höna men smaken var ganska konstig enligt mig. Och inte ens tacokryddan kunde dölja den. Så jag åt en och en halv tortilla och slängde resten eftersom jag faktiskt inte klarade av att äta speciellt mycket quorn. En plätt gick bra men nej, det är nog ingenting jag vill äta i fortsättningen, är inget för mig helt enkelt. Fick senare veta att det är gjort på svampprotein, och svamp gillar jag ju inte alls så funderar på om det kan bero på det, även om det inte smakar svamp. Inget vetenskapligt utan bara en tanke.


<3 : Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar